- Startsida
- Hushåll
- Avfall och återvinning
- Abonnemang och tjänster
Abonnemang och tjänster
Hur ofta töms mina kärl? Här hittar du det mesta om dina olika abonnemang. Hittar du inte svaren på dina frågor, kontakta gärna vår kundservice. Information om priser finns på sidan om priser och avgifter.
Ändra ditt abonnemang
Vill du göra ändringar i ditt abonnemang som exempelvis begära uppehåll i hämtning av ditt hushållsavfall, förlänga hämtningsintervallet eller ansöka om gemensam sophämtning? Kontakta kundservice så hjälper vi dig.
Anmäl ägarbyte
När du säljer din fastighet behöver ägarbytet registreras hos oss. Det sker inte automatiskt utan är ditt och köparens ansvar. Ägarbytesanmälan gäller abonnemang både för dricksvatten, avlopp och hushållsavfall.
Anmäl inflyttning i nybyggd fastighet
När du som fastighetsägare tillträder en nybyggd fastighet ansvarar du för att fylla i en inflyttningsanmälan och skicka in den till oss.
Att söka uppgehåll för hämtning av hushållsavfall, slam och latrin
Om du inte använder fastigheten under en sammanhängande period om minst sex månader kan du söka om ett uppehåll i sophämtningen. Vill du göra ett uppehåll i slamtömningen krävs en sammanhängande period om minst 15 månader.
Att söka dispens för hämtning av hushållsavfall, slam och latrin
Miljöförvaltningen vid Uppsala kommun är tillståndsmyndigheten som kan ge dispenser för hämtning av hushållsavfall, tömning av slam och tömning av latrin. Exempel på dispenser är:
- befrielse från hämtning av hushållsavfall,
- kompostering av hushållsavfall,
- förlängt tömningsintervall av slam,
- eget omhändertagande av slam och
- eget omhändertagande av latrin.
Miljöförvaltningen – uppsala.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.